Міністерство охорони здоров’я провалює передачу закупівель ліків міжнародним організаціям
Представники пацієнтських та антикорупційних організацій сьогодні виступили із заявою про повний провал передачі державних закупівель ліків міжнародними організаціям. Вони закликали прем’єр-міністра Арсенія Яценюка взяти під особистий контроль цей процес.
Активісти наголошують на тому, що вже минуло півтора місяці з моменту ухвалення парламентом (19 березня 2015 року) закону про передачу закупівель ліків міжнародним організаціям, але Міністерство охорони здоров’я так і не зробило цього. Натомість все частіше лунають заяви про те, що цього року цього зробити не вдасться.
«Міністр особисто робив публічні заяви, про те, що після прийняття законів Верховною Радою, не пізніше ніж за 1,5 місяці функція закупівель ліків буде передана міжнародним організаціям, – стверджує Дмитро Шерембей, голова правління БФ «Пацієнти України». – Тим не менше жодного кроку в цю сторону так і не було зроблено. Міністерство до цих пір не розробило та не подало до Кабінету Міністрів України жодного підзаконного акту, який би врегульовував питання передачі закупівель. Фактично цей процес наразі саботується», – додає він.
Відповідно до законів №2150 та №2151, прийнятих Верховною Радою України, вже цього року та щонайменше на 4 роки функція закупівлі ліків повинна була бути передана від Міністерства охорони здоров’я до міжнародних організацій. Серед них ООНівські структури, такі як ВООЗ, ЮНІСЕФ, UNDP, а також великі неприбуткові організації, що закуповують ліки для багатьох країн світу: «Crown Agents» (Великобританія), IDA Foundation (Нідерланди), Partnership for supply chain management (PFSCM) (Америка), Global Drug Facility (GDF) (Швейцарія).
«Є два пояснення ситуації, в якій сьогодні опинився процес передачі закупівель ліків міжнародним організаціям – профнепридатність чиновників МОЗу та бажання зберегти корупційні схеми, – стверджує Віталій Шабунін, голова правління «Центру протидії корупції». – Якщо це профнепригодність, то ми хочемо бачити звільнення відповідальних. Якщо цього не станеться – то це буде свідченням того, що затягування Міністерством передачі закупівель міжнародним організаціям – це їх бажання залишити закупівлі в МОЗі та зберегти корупційні схеми, які працюють на закупівлях ліків Щороку міністерство за даними СБУ переплачує на закупівлях до 40% вартості, які осідають в кишенях чиновників, тому вони роблять все, аби і надалі залишити цю функцію МОЗу», – додає він.
Слід відзначити, що у разі закупівель ліків через міжнародні організації, ліки можна було б закупити на 40% дешевше, що дозволило б закупити більше ліків, ніж закуповуючи через Міністерство охорони здоров’я.
Юристи, які розробляли законопроекти про передачу закупівель міжнародним організаціям запевняють, що суттєвих юридичних перепон для передачі закупівель міжнародним організаціям вони не бачать.
«Верховною Радою була врахована максимальна кількість можливих ризиків з точки зору всіх сфер законодавства: про державні закупівлі, про лікарські засоби, бюджетні та фінансові процедури, валютне регулювання тощо. Закон не лише впроваджує загальні норми проведення державних закупівель ліків через міжнародні організації, але й встановлює перелік та зміст необхідних для його імплементації підзаконних нормативно-правових актів. На нашу думку, якби МОЗ був зацікавлений у впровадженні закупівель через міжнародні організації, то станом на сьогодні вже були б принаймні опубліковані проекти необхідних нормативно-правових актів», — зазначила Лана Сінічкіна, партнер АО «Arzinger».
Хочемо нагадати, що цього року пропонувалося передати міжнародним організаціям закупівлі ліків для хворих на ВІЛ/СНІД, туберкульоз, гепатити та вакцини.